SZANOWNY PACJENCIE!
Poniższe prawa i obowiązki ułożone są dla Ciebie. Zapoznając się z nimi pragniemy zapewnić Tobie poczucie bezpieczeństwa w czasie pobytu w naszym szpitalu.
PACJENT MA PRAWO DO:
- Uzyskania świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej.
- Uzyskania przystępnej informacji o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych.
- Wyrażenia zgody lub odmowy na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu informacji pomocnej do podjęcia decyzji.
- Wglądu i dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
- Uzyskania informacji na temat ciągłości dalszego leczenia w Szpitalu oraz innych placówkach medycznych.
- Poufnego traktowania wszystkich informacji dotyczących pacjenta.
- Poszanowania intymności i godności pacjenta.
- Zapewnienia podstawowych potrzeb bytowych i higienicznych odpowiednich do stanu zdrowia.
- Poszanowania życia prywatnego i rodzinnego.
- Osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego kontaktu z innymi osobami.
- Opieki duszpasterskiej.
- Wypisania ze Szpitala na własną prośbę.
- Świadczeń zdrowotnych zapewniających łagodzenie bólu i innych cierpień.
- Dodatkowej opieki ze strony najbliższych, która nie może zakłócać procesu leczenia i pielęgnowania innych hospitalizowanych.
- Znajomości z nazwiska i imienia osób odpowiedzialnych za opiekę nad Tobą. Personel szpitala ma obowiązek noszenia identyfikatorów zawierających imię, nazwisko oraz pełnioną funkcję.
- Informacji na temat pomieszczeń i urządzeń z których możesz korzystać.
- Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
- Składania skarg i wniosków do Dyrektora szpitala.
- Wskazania osoby, którą należy powiadomić w razie pogorszenia stanu zdrowia lub zgonu.
- Zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
OBOWIĄZKI PACJENTA:
- Posiadanie ważnego dowodu ubezpieczenia, dowodu osobistego.
- Przestrzeganie regulaminu i rozkładu dnia w oddziale.
- Przestrzeganie ustalonego z lekarzem sposobu leczenia.
- Stosowanie się do poleceń personelu Szpitala.
- Przestrzeganie higieny osobistej i czystości pomieszczeń.
- Przestrzeganie zakazu palenia tytoniu i picia alkoholu na terenie Szpitala.
- Kulturalnego zachowania się oraz życzliwego stosunku do innych chorych i personelu.
Jesteśmy przekonani, że przestrzeganie praw i obowiązków pacjenta przez obie strony wpłynie pozytywnie na relacje pacjent – pracownik służby zdrowia i przyczyni się do sprawnego przebiegu procesu udzielania świadczeń.
Prawa i obowiązki pacjenta ZOZ w Chełmnie zostały opracowane na podstawie:
1. Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
2. Ustawy z dnia 5 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej
3. Karty Praw Pacjenta w oparciu o Deklarację Praw Człowieka.
Sposób rozwiązywania zagadnień etycznych w Szpitalu
Osoby zatrudnione w ZOZ w Chełmnie oraz pacjenci z problemami natury etycznej mogą zwracać się do Zespołu Etycznego w skład którego wchodzą:
- lek. med. Piotr Piekarski - Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej
tel.: 600 916 567 -
pielęgniarka Renata Ligoń-Jaworska - Z-ca rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Pielęgniarek i Położnych
tel.: 694 297 192
Rzecznik Praw Pacjenta Pan Bartłomiej Łukasz Chmielowiec
Możliwości kontaktu:
Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta:
800 - 190 - 590 (z tel. stacjonarnych i komórkowych)
czynna pn. - pt. w godz. 8.00 - 20.00
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Młynarska 46 01-171 Warszawa
Sekretariat: tel.: (22) 532 - 82 - 50, fax.: (22) 532 - 82 - 30
kancelaria@rpp.gov.pl
Przyjęcia interesantów w Biurze:
Poniedziałek - w godzinach od 9.00 do 18.00
Wtorek - w godzinach od 9.00 do 15.00
Środa - w godzinach od 9.00 do 15.00
Czwartek - w godzinach od 9.00 do 15.00
Piątek - w godzinach od 9.00 do 15.00